Home | Sitemap | Links | Español | Saturday April 17 2021

Publications in 2011

All | Books and chapters | Articles
All| 2020| 2019| 2018| 2017| 2016| 2015| 2014| 2013| 2012| 2011| 2010| 2009| 2008| 2007| 2006| 2005| 2004| 2003| 2002| 2001| 2000| 1999| 1998| 1997| 1996| 1995| 1994| 1993
Treviño, M., Vivar, C. & Gutiérrez, R. (2011). Excitation-inhibition balance in the CA3 network: neuronal specificity and activity-dependent plasticity. European Journal of Neuroscience, 33(10), 1771-1785.
Treviño, M., Frey, S. & Köhr, G. (2011). ALPHA-1 adrenergic receptors gate rapid orientation-specific reduction in visual discrimination. Cerebral Cortex, Epub: 24 November 2011; November 2012; 22(11), 2529-41.
Treviño, M., Aguilar-Garnica, E., Jendritza, P., Li, S-B., Oviedo, T., Köhr, G. & De Marco, R.J. (2011). Discrimination learning with variable stimulus ‘salience’. International Archives of Medicine, 4(1). doi: 10.1186/1755-7682-4-26
Sanz-Martin, A., Guevara, M.A., Amezcua, C., Santana, G. & Hernández-González, M. (2011). Effects of red wine on the electrical activity and functional coupling between the prefrontal-parietal cortices in young men. Appetite, 57, 84-93. ISSN: 0195-6663.
Roselli, M. & Matute, E. (2011). The neuropsychology of typical and atypical development of numerical abilities (La neuropsicología del desarrollo típico y atípico de las habilidades numéricas). Revista de Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencia, 11(1), 123-140. ISSN: 0124-1265. http://neurociencias.udea.edu.co/revista/PDF/REVNEURO_vol11_num1_12.pdf
Rivera-Sánchez, K., Amezcua, C., Guevara, M.A., Arteaga-Silva, M., Bonilla-Jaime, H. & Hernández-González, M. (2011). Effect of intraperitoneal administration of ethanol on the forced interval copulatory pattern in adult male rats (Efecto de la administración inraperitoneal de etanol sobre el patrón de cópula de intervalo forzado en ratas macho adultas). Scientia-CUCBA, 13, 9-13.
Ramos-Loyo, J., Michel Taracena, A., Sánchez-Loyo, L.M., Matute, E. & González-Garrido, A.A. (2011). Relation between executive functioning on neurological tests and in the social context in children with ADHD. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencia, 11(1), 1-16. ISSN: 0124-1265. http://imat2.wordpress.com/2011/06/04/relacion-entre-el-funcionamiento-ejecutivo-in-pruebas-neuropsicologicas-and-in-el-contexto-social-in-ninos-with-tdah/
Ramos, J. & Sanchez, L. (2011). Gender differences in EEG coherent activity before and after training navigation skills in virtual environments. Human Physiology, 37(4), 1-8.
Ramos, J., Michel A., Sánchez L., Matute, E. & González, A. (2011). Relation between executive functioning on neurological tests and in the social context in children with ADHD (Relación entre el Funcionamiento Ejecutivo en Pruebas Neurológicas y en el Contexto Social en Niños con TDAH). Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencia, 11(1), 1-16. ISBN: 0124-12656.
Preilowski, B. & Matute, E. (2011). Neuropsychological diagnosis and therapy for reading-writing disorders (developmental dyslexia) (Diagnóstico neuropsicológico y terapia de los trastornos de lectura-escritura (dislexia del desarrollo)). Revista de Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencia, 11(1), 95-122. ISSN: 0124-1265. http://neurociencias.udea.edu.co/revista/PDF/REVNEURO_vol11_num1_11.pdf.
Leal, F., Suro, J., López-Escribano, C., Santiuste, V. & Zarabozo, D. (2011). A new program for initial learning of reading (Un nuevo programa para el aprendizaje inicial de la lectura). Revista de Psicología y Educación, 6, 95-106. ISSN: 1699-9517 and ISSN: 1989-9874.
Jiménez-Almaraz, G., González-Garrido A.A., Gómez-Velázquez, F.R. & Gutiérrez-Padilla, A. (2011). A study of cerebral electrical activity in children exposed intra-utero to low doses of cocaine, tobacco and alcohol (Estudio de la actividad eléctrica cerebral en niños expuestos intraútero a dosis bajas de cocaína, tabaco y alcohol). Anuario de Investigación en Adicciones, 12(1), 30-42. http://www.cucs.udg.mx/avisos/anuario_investigacion_adictions/Anuarios_PDFs/Anuario12.pdf
Gutiérrez-Guzmán, B.E., Hernández-Pérez, J.J., González-Burgos, I., Feria-Velazco, A., Medina, R., Guevara, M.A., López-Vázquez, M.A. & Olvera-Cortés, M.E. (2011). Hippocampal serotonin depletion facilitates place learning concurrent with an increase in CA1 high frequency theta activity expression in the rat. European Journal of Pharmacology, 652, 73-81.
Guevara, M. A., Hernández-González, M., Sanz-Martin, A. & Amezcua, C. (2011). EEGcorco: A computer program to simultaneously calculate and statistically analyze EEG coherence and correlation. Journal of Biomedical Science and Engineering. 4, 774-787. ISSN: 1937-6871.
González Reyes, A.L., Matute, E., Inozemtseva, O., Guajardo-Cárdenas, S. & Rosselli, M. (2011). Influence of age on usual measurements related to reading tasks in Spanish-speaking schoolchildren (Influencia de la edad en medidas usuales relacionadas con tareas de lectura en escolares hispanohablantes). Revista de Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencia, 11(1), 51-65. ISSN: 0124-1265. http://neurociencias.udea.edu.co/revista/PDF/REVNEURO_vol11_num1_8.pdf
González-Garrido, A.A., Alvelais González, L.A., Gómez-Velázquez, F.R. & Ramos-Loyo, J. (2011). Emotional context and auditory processing. An event-relate potentials study (Contexto emocional y procesamiento auditivo. Estudio de Potenciales Relacionados con Eventos). Revista Mexicana de Psicología, 28(1), 19-30. http://sociedadmexicanadepsicologia.org/index.php?option=com_content&view=article&id=162&Itemid=55
González-Garrido A.A., Gómez-Velázquez, F.R., Zarabozo D., Ruiz-Villeda, B.A. & de la Serna Tuya, J.M. (2011). Rapid automatized naming and lexical decision in children from an electrophysiological perspective. Clinical EEG and Neuroscience, 42(1), 14-23. http://www.ecnsweb.com/journal/jan11/03.html
Gómez-Velázquez, F.R., Rodríguez-Santillán, E. & González-Garrido, A.A. (2011). ERPs while comparing verbal labels to related pictures in young adults with different orthographic knowledge. Frontiers in Human Neuroscience. Conference Abstract: XI International Conference on Cognitive Neuroscience (ICON XI). doi: 10.3389/conf.fnhum.2011.207.00291 http://www.frontiersin.org/MyFrontiers/AbstractDetails.aspx?ABS_DOI=10.3389/conf.fnhum.2011.207.00291
Berkel, S., Tang, W., Treviño, M., Vogt, M., Obenhaus, H.A., Gass, P., Scherer, S., Sprengel, R., Schratt, G. & Rappold, G. (2011). Inherited and de novo SHANK2 variants associated with autism spectrum disorder impair neuronal morphogenesis and physiology. Human Molecular Genetics, 27 October 2011 [Epub ahead of print].
Beltrán-Navarro, B., Matute, E., Vásquez-Garibay, E. & Zarabozo, D. (2011). Effect of chronic iron deficiency on neuropsychological domains in Infants. Journal of Child Neurology, 27(3), 297-303. ISSN: 0883-0738.
Beltrán-Navarro, B. & Matute, E. (2011).Changes in the perception of environmental sounds between 17 and 58 months of age (Cambios en la percepción de sonidos ambientales entre los 17 y 58 meses de edad.) Revista de Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencia, 11(1), 67-77. ISSN: 0124-1265. http://neurociencias.udea.edu.co/revista/PDF/REVNEURO_vol11_num1_9.pdf
Barrios De Tomasi, E. & Juárez, J. (2011). Differential effects of chronic naltrexone treatment on food intake patterns and body weight in rats depend on their food deprivation status. European Journal of Pharmacology, 650, 261-267.
Ardila, A., Roselli, M., Matute, E. & Inozemtseva, O. (2011). Gender differences in cognitive development. Developmental Psychology, 47(4), 984-990. ISSN: 0012-1649/1939-0599. doi: 10.1037/a0023819. http://psycnet.apa.org/journals/dev/47/4/984/
Zarabozo, D., Gómez Velázquez, F.R. & Varela, J. (2011). ConPal: a tool for the quantitative analysis of texts (ConPal: una herramienta para el análisis cuantitativo de textos). In: H. Martínez, J.J. Irigoyen, F. Cabrera, J. Varela, P. Covarrubias and Á. Jiménez (Eds.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre Comportamiento y Aplicaciones). Vol. II, pp. 351-358. Guadalajara, Mexico: Ediciones de la Noche. ISBN 978-607-9147-12-9.
Varela, J., Zarabozo, D., Cabrera, F., Larios, Y., González, P., Nava, G., et al. (2011). The written vocabulary in oficial text books for primary school education in Mexico: Preliminary results (El vocabulario escrito en los texto oficiales de la educación básica en México: Resultados preliminares). In: H. Martínez, J. J. Irigoyen, F. Cabrera, J. Varela, P. Covarrubias and Á. Jiménez (Eds.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre Comportamiento y Aplicaciones). Vol. II, pp. 325-349. Guadalajara, Mexico: Ediciones de la Noche. ISBN 978-607-9147-12-9.
Ruiz-Díaz, M., Sanz-Martin, A. & Medina-Fragoso, A. C. (2011). Psychophy siological evaluation of sexual excitation (Evaluación psicofisiológica de la excitación sexual). In: M. A. Guevara, M. Hernández-González, L. Chacón-Gutiérrez and J. A. Barradas-Bribiesca (Eds.) Approaches to the Study of Sexual Motivation and Performance (Aproximaciones al estudio de la motivación y ejecución sexual). pp 287-326. Guanajuato, Mexico: Universidad Autónoma de Guanajuato. ISBN 978-970-9022-56-5.
Matute, E. & Orozco, J. (2011) Neuropsychological bases of the development of calculating abilities (Bases Neuropsicológicas del Desarrollo de las habilidades de Cálculo). In: E.R. Murillo (Coord.). Topics in the Biological Sciences Tópicos en ciencias Biológicas). pp. 125-138. Mérida, Yucatán: Universidad Anáhuac Mayab. ISBN 978-607-8083-03-9.
Matute, E. (2011). Do children learn to write with only what primary school teaches them? (¿Aprenden los niños a escribir sólo con lo que la escuela primaria les enseña?). In: R. Barriga (Ed.). Myths and Realities of Linguistic Development at School (Mitos y realidades del desarrollo lingüístico en la escuela). pp. 213-245. Mexico: El Colegio de México. ISBN 978-607-462-276-8.
Martínez, H. & Gómez, I.L. (2011). Experimental models in the study of alimentary disorders: the case of activity-based anorexia. (Modelos experimentales en el estudio de los trastornos alimentarios: el caso de la anorexia basada en actividad.). In: José Luis Ybarra Sagarduy, Juan José Sánchez Sosa and Julio Alfonso Piña López (Coord.), Chronic Disorders and Diseases. A Psychological Approach (Trastornos y enfermedades crónicas. Una aproximación psicológica). pp. 23-44. Mexico: Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-069-6.
Martínez, H. (2011). Effects of feedback under conditions of learning and non-learning in human conditional discrimination tasks. (Efectos de la retroalimentación bajo condiciones de aprendizaje y no aprendizaje en tareas de discriminación condicional humana.). In: Héctor Martínez, Juan José Irirgoyen, Felipe Cabrera, Julio Varela, Pablo Covarrubias and Ángel Jiménez (Eds.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre comportamiento y aplicaciones). Vol II, 257-278, Mexico: Editorial SINCA and COECYTJAL. ISBN 978-607-9147-12-9.
Guevara, M. A., Sanz-Martin, A., Hernández-González, M. & Amezcua-Gutiérrez, C.C. (2011). Computer programs for evaluating cognitive functionality (Programas computacionales para evaluar la funcionalidad cognoscitiva). In: L. Chacón-Gutiérrez, J. M. Roca-Chiapas, J. A. Barradas-Bribiesca and A. E. Rivera-Cisneros (Eds.) How We Make Decisions. Body, Mind and Lifestyles (Cómo tomamos decisiones. Cuerpo mente y estilos de vida). pp. 129-170. Guanajuato, Mexico: Universidad Autónoma de Guanajuato. ISBN 978-607-441-147-8.
Guevara-Pérez, M. A., Hernández-González, M., Sanz-Martin, A. & Amezcua-Gutiérrez, C. (2011). Automated Recording and Analysis of Cerebral Bioelectrical Signals during Sexual Performance (Registro y análisis automatizado de señales bioeléctricas cerebrales durante la ejecución sexual) 2nd Ed. Guadalajara, Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-441-5.
Guevara, M.A., Hernández-González, M., Sanz Martin, A. & Amescua Gutierrez, C. (2011). Automated Recording and Analysis of Cerebral Bioelectrical Signals during Sexual Performance (Registro y análisis automatizado de señales bioeléctricas cerebrales durante la ejecución sexual). 2da. ed. Jalisco, Mexico: Universidad de Guadalajara.