Home | Sitemap | Links | Español | Saturday September 23 2017

Publications

All | Books and chapters | Articles
All| 2017| 2016| 2015| 2014| 2013| 2012| 2011| 2010| 2009| 2008| 2007| 2006| 2005| 2004| 2003| 2002| 2001| 2000| 1999| 1998| 1997| 1996| 1995| 1994| 1993| 0000
Barrios De Tomasi, E. & Martínez, H. (2015). The origin of hunger and eating behavior: a psychophysiological perspective. (El origen del hambre y la conducta de comer: una perspectiva psicofisiológica). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72, Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Inosemtseva, Olga, Morales Mondragón, Susana E. & López Lozano, Diana M. (2015). The cerebral circuits of executive functions (Circuitos cerebrales de las funciones ejecutivas). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72, Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Juárez González, Jorge & Buenrostro Jáuregui, Mario Humberto (2015). Cerebral circuits implicated in drug abuse (Circuitos cerebrales implicados en el consumo de drogas de abuso). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72, Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Pérez Hernández, M., Sandoval Carrillo, I.K., Ferreira Casto, A., Hernández González, M. & Amezcua Gutiérrez, C. (2015). The cerebral circuits of maternal behavior (Circuitos cerebrales de la conducta maternal). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72, Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Robles Aguirre, Francisco A., Hernández González, Marisela, Guevara Pérez, Miguel A. & Rizo Martínez, Lucía E. (2015). Computer models of the prefrontal cortical circuits involved in the executive functions (Modelos computacionales de circuitos corticales prefrontales involucrados en funciones ejecutivas). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72, Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Sanz-Martin, A., Álvarez Núñez, D., García León, A., Hevia Orozco, J. C., Ron Grajales, A. & Guzmán Cervantes, A.G. (2015). Psychological consequences of violence in childhood and adolescence. (Consecuencias psicológicas de la violencia en la niñez y la adolescencia). In: A.Sanz-Martin, M.E. Olvera Cortés, M. Hernández-González and M.A. Guevara (Eds.). Neurodevelopment of cognition and behavior (Neurodesarrollo de la cognición y la conducta). pp. 287-338. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-155-9.
Sanz-Martin, A. & Gómez-Pérez, M.E. (2015). Neuropsychological evaluation of memory (Evaluación neuropsicológica de la memoria). In: Burgos, I. (Ed.). Psychobiology of memory. An interdisciplinary focus. (Psicobiología de la memoria. Un enfoque interdisciplinario.) Mexico: Manual Moderno. ISBN 968-9115-05-07. Sanz Martín, A., Rizo Martínez, L.E. & Hevia Orozco, J.C. (2015). The cerebral circuitsaffected in victims of child abuse (Los circuitos cerebrales afectados en las víctimas de maltrato infantil). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72.Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Sanz-Martin, A. & Gómez-Pérez, M.E. (2015). Neuropsychological evaluation of memory (Evaluación neuropsicológica de la memoria). In: Burgos, I. (Ed.). Psychobiology of memory. An interdisciplinary focus. (Psicobiología de la memoria. Un enfoque interdisciplinario.) Mexico: Manual Moderno. ISBN 968-9115-05-07. Sanz Martín, A., Rizo Martínez, L.E. & Hevia Orozco, J.C. (2015). The cerebral circuitsaffected in victims of child abuse (Los circuitos cerebrales afectados en las víctimas de maltrato infantil). In: Marisela Hernández González, Araceli Sanz Martin and Miguel Ángel Guevara Pérez (Coord.), Cerebral circuits implicated in cognition and eating behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta de comer). pp. 47-72.Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-160-3.
Chamorro, Y., Inozemtseva, O., Matute, E., Preciado, A.K., Ramírez-Dueñas, M.L., Ramos-Loyo, J. & Sanz, A. (2014). Biographies of authors (Biografías de autores). In: E. Matute and A.M. De la O Castellanos (Coord.). Brain and mind.Books of the 18th, 19th and early 20th centuries(Cerebro y mente.Libros de los siglos XVIII, XIX e inicios del XX). pp. 128-145.Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-975-5.
Chamorro, Y., Inozemtseva, O., Matute, E., Preciado, A.K., Ramírez-Dueñas, M.L., Ramos-Loyo, J., Sanz, A., Martínez Corona, M.G., Meza Bañuelos, C.C., Montes Robles, M.C., Barrios Hernández, M.E. & Padilla Mireles, X.D. (2014). Bibliographical catalogue (Catálogo biográfico). In: E. Matute and A.M. De la O Castellanos (Coord.). Brain and mind.Books of the 18th, 19th and early 20th centuries (Cerebro y mente.Libros de los siglos XVIII, XIX e inicios del XX). pp. 28-127. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-975-5.
Hernández González, M. & Guevara Pérez, M.A. (2014) Sexual behavior and society (Conducta sexual y sociedad). In: Solis-Gadea, H.R. and Planter-Pérez, K.A. (Eds.). Jalisco in the contemporary world. Vol. III: Biomedical and physical-chemical-biological sciences. (Jalisco en el mundo contemporáneo. Tomo III: ciencias biomédicas y físico-químico-biológicas). Guadalajara: Universidad de Guadalajara/Consejo Estatal de Ciencia y Tecnología. ISBN 978-607-450-991-5.
Juárez González, J., Barrios de Tomasi, E. & Rojas Mayorquín, A. (2014) Pharmacology and behavior (Farmacología y conducta). In: J. Juárez González and E. Barrios De Tomasi (Coord.). NeuroscienceInstitute 1994-2004 (Instituto de Neurociencias 1994-2004). pp. 100-125. Universidad de Guadalajara, ISBN 978-607-742-008-8.
Juárez González, J. & Buenrostro Jáuregui, M.H. (2014) Cerebral circuitsinvolved in theconsumption of drugs of abuse (Circuitos cerebrales involucrados en el consumo de drogas de abuso). In: Hernández González, M., Sanz Martín, A. and Guevara Pérez, M.A. (Eds.). Cerebral circuits implicated in cognition and behavior (Circuitos cerebrales implicados en la cognición y la conducta).
Juárez González, J. & Inozemtseva, O. (2014). Addictions: a neurobiological or psychosocial problem? (Las adicciones: ¿un problema neurobiológico o un problema psicosocial?). In: H.R. Solís Gadea and K.A. Planter Pérez (Coord.). A. Feria Velazco (Coord. Vol. III). Jalisco in the contemporary world. Vol. III: Biomedical and physical-chemical-biologicals ciences (Jalisco en el mundo contemporáneo. Aportaciones de la época. Tomo III: Ciencias biomédicas y físico-quimico-biológicas). pp. 197-206. Mexico: Consejo Estatal de Ciencia y Tecnología. ISBN (Vol. III): 978-607-450-991-2; ISBN (complete book): 978-607-450-301-2.
Juárez González, J. & Inozemtseva, O. (2014) Effect of psychostimulant drugs on neural structures that compromise learning and memory processes. (Efecto de drogas psicoestimulantes sobre estructuras neurales que comprometen procesos de aprendizaje y memoria). In: I. González Burgos (Ed.). Psychobiology of memory (Psicobiología de la memoria. Un enfoque interdisciplinario. An interdisciplinary focus.). pp. 491-514. Mexico: Bios-Médica ediciones. El lenguaje de la ciencia. ISBN 968-9115-05-7.
Matute, E. (2014). The Neuroscience Institute. In: J. Juárez González and E. Barrios De Tomasi (Coord.). Neuroscience Institute 1994-2004 (Instituto de Neurociencias 1994-2004). pp. 11-23. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-008-8.
Matute, E., Inozemtseva, O., González-Reyes, A.L., Chamorro, Y. & Bolaños Muñoz, M.L. (2014). Neuropsychology and neurolinguistics (Neuropsicología y Neurolingüística). In: J. Juárez González and E. Barrios De Tomasi (Coord.). Neuroscience Institute 1994-2004 (Instituto de Neurociencias 1994-2004). pp. 100-125. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-008-8.
Matute, E., Inozemtseva, O., Guajardo-Solís S., González-Reyes, A.L. & Chamorro, Y. (2014). The learning of writing in spanish-speaking children (Aprendizaje de la escritura en niños hispanohablantes). In: D. Sagástegui, M.L. Chavoya and C. Palomar (Coord.). Passages of education from research (Paisajes de lo Educativo desde la Investigación). pp. 49-72. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-994-6.
Matute, E., Rosselli, M., Ardila, A., Chamorro, Y. & Navarrete, G. (2014) Differences in cognitive development between Spanish/English bilingual and monolingual Spanish-speaking children (Diferencias en el desarrollo cognitivo entre niños bilingües español/inglés y niños monolingües hispanohablantes). In: A. Signoret Dorcasberro, R. E. Delgadillo Macías, A. L. Rodríguez Lázaro and M. L. E. Jiménez Lara (Coord.). The Psycholinguistics of Bilinguialsm: Diverse approaches (Psicolingüística del Bilingüismo: diversos enfoques). Mexico, CELE-UNAM.
Ramos-Loyo, J. (2014). Psychophysiology of Cognitive and Emotional Processes. In: J. Juárez González and E. Barrios De Tomasi. Neuroscience Institute. Academic Activity. 20th Anniversary 1994-2014 (Instituto de Neurociencias. Actividad Académica. XX Aniversario 1994-2014). pp. 169-185. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-742-008-8.
Gómez-Pérez, M. E. & Sanz-Martin, A. (2013). Evaluation of working memory (Evaluación de la Memoria de Trabajo.).In M. Hernández-González, L. Chacón-Gutiérrez, J. A. Barradas-Bribiesca and M. A. Guevara, (Eds.) Prefrontal cortex, cognition and behavior (Corteza prefrontal, cognición y conducta). Mexico: Universidad Autónoma de Guanajuato. ISBN 978-607-441-239-0
González-Garrido, A.A., Gómez-Velázquez, F.R. & Ramos-Loyo, J. (2013). Exploring the effect of verbal emotional words through event-related brain potentials, In: Francesco Signorelli and Domenico Chirchiglia, Functional Brain Mapping and the Endeavor to Understand the Working Brain. pp. 109-131. http://dx.doi.org/10.5772/56494 Published: June 19, 2013, In Tech. ISBN 978-953-51-1160-3. http://www.intechopen.com/articles/show/title/exploring-the-effect-of-verbal-emotional-words-through-event-related-brain-potentials
Guevara-Pérez, M. A., Hernández-González, M., Sanz-Martin, A. & Amezcua-Gutiérrez, C. (2013). Automated Recording and Analysis of Bioelectrical Cerebral Signals during Sexual Performance (Registro y análisis automatizado de señales bioeléctricas cerebrales durante la ejecución sexual), 3ª edición, México: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-834-5.
Hernández-González, M., Chacón, L., Barradas, A. & Guevara, M.A. (Eds.) (2013). The Prefrontal Cortex: Cognition and Behavior (Corteza prefrontal: cognición y conducta). Guanajuato, Mexico: Universidad de Guanajuato.
Hernández-González, M., Guevara-Pérez, M. A., Sanz-Martin, A. & Amezcua-Gutiérrez, C. (2013). The effect of alcohol on cerebral electrical activity (Efecto del alcohol sobre la actividad eléctrica cerebral.). In A.A. González-Garrido and E. Matute (Eds.). Brain and Drugs (Cerebro y Drogas). Mexico: Manual Moderno. ISBN 978.607-448-333-8.
Inozemtseva, O. & Matute, E. (2013). The role of cognition in addictive behavior (El papel de la cognición en la conducta adictiva.). In: E. Matute, A. González-Garrido, Brain and Drugs (Cerebro y Drogas). pp. 31-45. Mexico: El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-333-8.
Martínez, H. (2013). Anapproach to the study of alimentary behavior disorders and drug abuse (Una aproximación al estudio de los trastornos del comportamiento alimentario y del consumo de drogas.). In: Andrés González and Esmeralda Matute (Eds). The Brain and Drugs (Cerebro y drogas), Mexico: Editorial El Manual Moderno.ISBN 978-607-450-148-3, 101-117.
Peña Díaz Cortés, J., Matute, E., & Inozemtseva, O. (2013). Effects of prenatal exposure to alcohol on neurodevelopment, cognition and behavior (Efectos de la exposición alcohólica prenatal en el neurodesarrollo, la cognición y la conducta). In: E. Matute and A. González-Garrido, Brain and Drugs (Cerebro y Drogas). pp. 46-64. Mexico: El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-333-8.
Rizo L.E, Almanza, M., Hernández-González, M. & Guevara, M.A. (2013). The frontopolar cortex: cognition and behavior (Corteza frontopolar: cognición y conducta). In: M. Hernández-González, L. Chacón, A. Barradas and M.A. Guevara (Eds). Prefrontal cortex, cognition and behavior (Corteza prefrontal: cognición y conducta.). Guanajuato, México: Universidad de Guanajuato.
Robles-Aguirre, F., Rizo, L.E., Hernández-González, M. & Guevara, M.A. (2013). A connectionist approach to the coupling of cortical activity in the executive functions (Una aproximación conexionista al acoplamiento de la actividad cortical en las funciones ejecutivas). In: M. Hernández-González, L. Chacón, A. Barradas and M.A. Guevara. (Eds.). Prefrontal cortex, cognition and behavior (Corteza prefrontal: cognición y conducta.). Guanajuato, Mexico: Universidad de Guanajuato.
Rosselli, M., Matute, E. & Ardila, A. (2013) Assessing developmental learning and communication disorders in Hispanic children: a neuropsychological perspective. In: L. Benuto. Guide to Psychological Assessment with Hispanics. pp. 309-334. New York: Springer US. ISBN 978-1-4614-4412-1. DOI: 10.1007/978-1-4614-4412-1_20.
Saracho J.V. & Martínez, H. (2013). The role of instructions on discriminative control of sensory-motor rhythm and the Theta band (El papel de las instrucciones sobre el control discriminativo del ritmo sensoriomotor y de la banda Theta.). In: Juan José Irigoyen, Felipe Cabrera, Miriam Yerith Jiménez, Héctor Martínez and Karla Fabiola Acuña (Coord.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre comportamiento y aplicaciones).Vol. III, pp. 131-150, Mexico: Universidad de Sonora. ISBN 978-607-518-055-7.
Suro Sánchez, J., Leal Carretero, F., Zarabozo, D. & López Marroquín, M.E. (2013). The PreLec Test for Precursors of Reading (PreLec prueba de precursores de lectura.). Mexico: Editorial GEU. ISBN 978-84-9915-908-9.
Suro Sánchez, J., Leal Carretero, F., López -Escribano, C., Santiuste Bermejo, V. & Zarabozo, D. (2013). Prolín. A Program to Encourage Reading from a Linguistic Base (Prolín. Programa de animación a la lectura con base lingüística.), Mexico: Editorial GEU. ISBN 978-84-15953-20-3.
Valadez Huizar, M., Zarabozo, D., Romero Carreón, S. & García Sánchez, L. V. (2013). Relation between average highschool grades and thinking styles in psychology students at a public university (Relación entre el promedio escolar del bachillerato y los estilos de pensamiento en estudiantes de psicología de una universidad pública). In: J. J. Gázquez Linares, M. C. Pérez Fuentes and M. M. Molero Jurado (Coord.), Co-existence at School: A Multidisciplinary Approach (La convivencia escolar: Un acercamiento multidisciplinar). pp. 357-360. Almería, Spain: ASUNIVEP. ISBN 978-84-616-3804-8.
Varela, J. & Zarabozo, D. (2013). LEXIM-93: Aninventory of written vocabulary in the free text books for primary school education in Mexico 1993-2012 (Inventario del vocabulario escrito en los Textos Gratuitos de la educación primaria en México 1993-2012). In: J. Varela (Coord.), When Words Matter. The Vocabulary Contained in the Free Textbooks for Primary School Education in Mexico (Cuando importan las palabras. El vocabulario contenido en los textos gratuitos de educación básica en México). pp. 10-14. Guadalajara, Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-910-6.
Zarabozo, D., López, M., Aceves, N. E. & Madera-Carrillo, H. (2013). Sequential learning: Changes in the correct responses of children from public and prívate schools (Aprendizaje Secuencial: Cambios en las Respuestas Correctas de Niños en Escuelas Públicas y Privadas). In: J. J. Irigoyen, F. Cabrera, M. Y. Jiménez, H. Martínez and K. F. Acuña (Coord.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre Comportamiento y Aplicaciones). Vol. III, pp. 243-253. Hermosillo, Mexico: Universidad de Sonora. ISBN 978-607-518-055-7.
Arteaga-Silva, M., Vigueras-Villaseñor, R.M., Alcántara-Ramírez, M., Hernández-López, A. & Hernández-González, M. (2012). Sensorial information and processing at the peni lelevel in the rat (Información y Procesamiento sensorial, a nivel peneano, en la rata). In: M.Hernández-González, M.A. Guevara, C. Amezcua and A. Sanz-Martin (Eds.). Approaches to the Study of Sensorial, Emotional and Cognitive Processing (Aproximaciones al estudio del procesamiento sensorial, emocional y cognoscitivo). Veracruz, Mexico: Universidad Veracruzana.
Hernández-González, M. & Guevara, M.A. (2012). Sexual behavior and society (Conducta sexual y sociedad). In: A. Feria (Ed.). Volume III. Jalisco in the Contemporary World (Tomo III Jalisco en el mundo contemporáneo). Guadalajara, Mexico: Universidad de Guadalajara.
Hernández-González, M., Guevara-Pérez, M. A., Amezcua-Gutiérrez, C. & Sanz-Martin, A. (Eds.) (2012). Approaches to the Study of Sensorial, Emotional and Cognitive Processing (Aproximaciones al estudio del procesamiento sensorial, emocional y cognoscitivo). Veracruz, Mexico: Universidad Veracruzana. ISBN 978.607-502-154-6.
Hernández-González, M., Guevara, M.A. & Pérez-Hernández, M. (2012). The role of sensorial stimuli in generating sexual and maternal motivation (Papel de los estímulos sensoriales en la generación de la motivación sexual y maternal). In: M. Hernández-González, M.A. Guevara, C. Amezcua and A. Sanz-Martin (Eds.). Approaches to the Study of Sensorial, Emotional and Cognitive Processing (Aproximaciones al estudio del procesamiento sensorial, emocional y cognoscitivo). pp. 41-168. Veracruz, Mexico: Universidad Veracruzana.
Matute, E. & González-Reyes, A.L. (2012). The Spanish writing system and its effects on manifestations of dyslexia (El sistema de escritura del español y sus efectos sobre las manifestaciones de la dislexia). In: E. Matute and S. Guajardo (Coord.). Dyslexia. Definition and Intervention in Spanish-speakers (Dislexia. Definición e intervención en hispanohablantes). pp. 37-48. Mexico, Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-269-0.
Matute, E. & Rosselli, M. (2012). Biological bases and development of the executive function (Bases biológicas y desarrollo de la función ejecutiva). In: E. Matute (Coord.). Current Tendencies in the Cognitive Neurosciences (Tendencias actuales de las neurociencias cognitivas). pp. 101-115. 2nd Ed. Mexico: Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-273-7.
Medrano, A.P., Matute, E. & Zarabozo, D. (2012). Neuropsychological characteristics of Spanish-speaking children with dyslexia (Características neuropsicológicas en niños hispanohablantes con dislexia). In: E. Matute and S. Guajardo (Eds.). Dyslexia. Definition and Intervention in Spanish-speakers (Dislexia. Definición e intervención en hispanohablantes). pp. 51-62. 2nd Ed., Mexico: Editorial El Manual Moderno.ISBN 978-607-448-269-0.
Rosselli, M. & Matute, E. (2012). Cognitive development and cerebral maturation (Desarrollo cognoscitivo y maduración cerebral). In: E. Matute (Coord.) Current Tendencies in the Cognitive Neurosciences (Tendencias actuales de las neurociencias cognitivas). pp. 87-100. 2nd Ed., Mexico: Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-273-7.
Rosselli, M. & Matute, E. (2012). The importance of linguistic and environmental factors in dyslexia (Importancia de los factores lingüísticos y ambientales de la dislexia). In: E. Matute and S. Guajardo (Coord.). Dyslexia. Definition and Intervention in Spanish-speakers (Dislexia. Definición e intervención en hispanohablantes). pp. 3-14. Mexico, Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-269-0.
Ruiz-Díaz, M. & Sanz-Martin, A. (2012). Electroencephalographic correlates of the planning process in women (Correlatos electroencefalográficos del proceso de planeación en mujeres). In: M. A. Guevara, M. Hernández-González, C. Amezcua-Gutiérrez and A. Sanz-Martin (Eds.) Approaches to the Study of Sensorial, Emotional and Cognitive Processing (Aproximaciones al estudio del procesamiento sensorial, emocional y cognoscitivo). pp. 241-277. Veracruz, Mexico: Universidad Veracruzana. ISBN 978.607-502-154-6.
Suro Sánchez, J., Leal Carretero, F. & Zarabozo, D. (2012). Stimulating language and reading in pre-schoolers (Estimulación de lenguaje y lectura en niños de preescolar). In: E. Matute and S. Guajardo (Eds.). Dyslexia. Definition and Intervention in Spanish-speakers (Dislexia. Definición e intervención en hispanohablantes). pp. 89-106. 2nd Ed., Mexico: Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-269-0.
Guevara, M.A., Hernández-González, M., Sanz Martin, A. & Amescua Gutierrez, C. (2011). Automated Recording and Analysis of Cerebral Bioelectrical Signals during Sexual Performance (Registro y análisis automatizado de señales bioeléctricas cerebrales durante la ejecución sexual). 2da. ed. Jalisco, Mexico: Universidad de Guadalajara.
Guevara-Pérez, M. A., Hernández-González, M., Sanz-Martin, A. & Amezcua-Gutiérrez, C. (2011). Automated Recording and Analysis of Cerebral Bioelectrical Signals during Sexual Performance (Registro y análisis automatizado de señales bioeléctricas cerebrales durante la ejecución sexual) 2nd Ed. Guadalajara, Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-441-5.
Guevara, M. A., Sanz-Martin, A., Hernández-González, M. & Amezcua-Gutiérrez, C.C. (2011). Computer programs for evaluating cognitive functionality (Programas computacionales para evaluar la funcionalidad cognoscitiva). In: L. Chacón-Gutiérrez, J. M. Roca-Chiapas, J. A. Barradas-Bribiesca and A. E. Rivera-Cisneros (Eds.) How We Make Decisions. Body, Mind and Lifestyles (Cómo tomamos decisiones. Cuerpo mente y estilos de vida). pp. 129-170. Guanajuato, Mexico: Universidad Autónoma de Guanajuato. ISBN 978-607-441-147-8.
Martínez, H. (2011). Effects of feedback under conditions of learning and non-learning in human conditional discrimination tasks. (Efectos de la retroalimentación bajo condiciones de aprendizaje y no aprendizaje en tareas de discriminación condicional humana.). In: Héctor Martínez, Juan José Irirgoyen, Felipe Cabrera, Julio Varela, Pablo Covarrubias and Ángel Jiménez (Eds.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre comportamiento y aplicaciones). Vol II, 257-278, Mexico: Editorial SINCA and COECYTJAL. ISBN 978-607-9147-12-9.
Martínez, H. & Gómez, I.L. (2011). Experimental models in the study of alimentary disorders: the case of activity-based anorexia. (Modelos experimentales en el estudio de los trastornos alimentarios: el caso de la anorexia basada en actividad.). In: José Luis Ybarra Sagarduy, Juan José Sánchez Sosa and Julio Alfonso Piña López (Coord.), Chronic Disorders and Diseases. A Psychological Approach (Trastornos y enfermedades crónicas. Una aproximación psicológica). pp. 23-44. Mexico: Editorial El Manual Moderno. ISBN 978-607-448-069-6.
Matute, E. (2011). Do children learn to write with only what primary school teaches them? (¿Aprenden los niños a escribir sólo con lo que la escuela primaria les enseña?). In: R. Barriga (Ed.). Myths and Realities of Linguistic Development at School (Mitos y realidades del desarrollo lingüístico en la escuela). pp. 213-245. Mexico: El Colegio de México. ISBN 978-607-462-276-8.
Matute, E. & Orozco, J. (2011) Neuropsychological bases of the development of calculating abilities (Bases Neuropsicológicas del Desarrollo de las habilidades de Cálculo). In: E.R. Murillo (Coord.). Topics in the Biological Sciences Tópicos en ciencias Biológicas). pp. 125-138. Mérida, Yucatán: Universidad Anáhuac Mayab. ISBN 978-607-8083-03-9.
Ruiz-Díaz, M., Sanz-Martin, A. & Medina-Fragoso, A. C. (2011). Psychophy siological evaluation of sexual excitation (Evaluación psicofisiológica de la excitación sexual). In: M. A. Guevara, M. Hernández-González, L. Chacón-Gutiérrez and J. A. Barradas-Bribiesca (Eds.) Approaches to the Study of Sexual Motivation and Performance (Aproximaciones al estudio de la motivación y ejecución sexual). pp 287-326. Guanajuato, Mexico: Universidad Autónoma de Guanajuato. ISBN 978-970-9022-56-5.
Varela, J., Zarabozo, D., Cabrera, F., Larios, Y., González, P., Nava, G., et al. (2011). The written vocabulary in oficial text books for primary school education in Mexico: Preliminary results (El vocabulario escrito en los texto oficiales de la educación básica en México: Resultados preliminares). In: H. Martínez, J. J. Irigoyen, F. Cabrera, J. Varela, P. Covarrubias and Á. Jiménez (Eds.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre Comportamiento y Aplicaciones). Vol. II, pp. 325-349. Guadalajara, Mexico: Ediciones de la Noche. ISBN 978-607-9147-12-9.
Zarabozo, D., Gómez Velázquez, F.R. & Varela, J. (2011). ConPal: a tool for the quantitative analysis of texts (ConPal: una herramienta para el análisis cuantitativo de textos). In: H. Martínez, J.J. Irigoyen, F. Cabrera, J. Varela, P. Covarrubias and Á. Jiménez (Eds.), Studies of Behavior and Applications (Estudios sobre Comportamiento y Aplicaciones). Vol. II, pp. 351-358. Guadalajara, Mexico: Ediciones de la Noche. ISBN 978-607-9147-12-9.
Guevara-Pérez, M.A., Hernández-González, M. & Sanz-Martin, A. (2010). Computer Programs for Analyzing Bioelectrical Signals and Cognitive Evaluation (Programas computacionales para análisis de señales bioeléctricas y evaluación cognoscitiva). Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-218-3.
Sanz-Martin, A., Santana-Madrigal, G., Hernández-González, M., Guevara-Pérez, M. A., Amezcua-Gutiérrez, C. C. & Gumá-Díaz, E. (2010). Alcohol and the prefrontal cortex (Alcohol y Corteza Prefrontal) In: M. A. Guevara-Pérez, A. Contreras-Gómez, M. Arteaga-Silva, H. Bonilla Jaime and M. Hernández-González (Eds.) Approaches to the Study of the Neuroscience of Behavior (Aproximaciones al estudio de la neurociencia del comportamiento). pp. 291-320. Mexico: Universidad Autónoma de Guerrero. ISBN 978-970-764-911-8.
Valadez Huízar, M., Heredia Chávez, P., Arellano Vaca, F. L., Bárcenas Castellanos, M. C., Zarabozo, D., & Ruiz Eguía, A. (2010). A characterization of styles among university students in the Health Sciences at the University of Guadalajara (Caracterización de Estilos en Universitarios de Ciencias de la Salud en la Universidad de Guadalajara). In: J. L. García Cué, J. A. Sanizo Rincón and M. Jiménez Velázquez (Eds.), Learning Styles IV (Estilos de Aprendizaje IV). pp. 1120-1127. Montecillo, Mexico: Colegio de Postgraduados. ISBN 978-607-7533-66-5.
Guma-Díaz, E., Sanz-Martin, A., Sánchez-Padilla, E. & Santana-Madrigal, G. (2009). Prologue to human memories (Prólogo a las memorias humanas) In: E. Matute (Ed.). The Brain: Behavior and Cognition (Cerebro: conducta y cognición). pp. 201-223. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-148-3.
Martínez, H. & Gómez, I.L. (2009). Experimental models for the study of alimentary behavior. (Modelos experimentales para el estudio de la conducta alimentaria.). In Esmeralda Matute (Coord.), The Brain: Behavior and Cognition (Cerebro: conducta y cognición). pp. 107-132, Mexico: Editorial Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-148-3.
Suro-Sánchez, J., López-Escribano, C., Leal Carretero, F., Santiuste Bermejo, V., Zarabozo, D., Castellanos de la Cruz, A., & Díez Riaza, A. (2009). Identifying dyslexia in Spanish-speaking university students (Identificación de dislexia en estudiantes universitarios hispanohablantes). In: V. Marrero Aguilar and I. Pineda (Eds.), Linguistics and the Challenge of Clinical Applications (La Lingüística ante el reto de la aplicación clínica). pp. 430-437. Madrid: Euphonia Ediciones. ISBN 978-84-936668-3-5.
Zarabozo, D. (2009). Perception of durations (La Percepción de las Duraciones). In: E. Matute (Coord.) The Brain: Behavior and Cognition (Cerebro: conducta y cognición). pp. 245-263. Guadalajara, Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-607-450-148-3.
Amezcua-Gutiérrez, C., Sanz-Martin, A., Rivera-Sánchez, K. E. & Hernández-González, M. (2008). Sexual activation induced by erotic visual stimulation: the effects of alcohol and implications for the brain (Activación sexual inducida por estimulación visual erótica: efectos del alcohol e implicaciones cerebrales). In: M.A. Guevara-Pérez, L. Chacón-Gutiérrez, M. Hernández-González and J.A. Barradas-Bribiesca (Eds). Approaches to the Study of the Psychobiology of Behavior (Aproximaciones al estudio de la psicobiología del comportamiento). pp. 379-413. Guanajuato: Universidad de Guanajuato. ISBN 978-607-441-005-1.
Martínez, H. (2008). The concept of co-variation as a descriptive pattern of learning. Digitalized edition. Doctoral thesis (El concepto de covariación como patrón descriptivo de aprendizaje. Tesis doctoral). Edición digitalizada de tesis de doctorado en Fondos digitalizados de la Universidad de Sevilla.). ISBN 9788469053904. http://fondosdigitales.us.es/thesis/thesis_view?oid=678.
Sanz-Martin, A., Castillo-Parra, G., Sánchez-Padilla, E. & Gumá-Díaz, E. (2008). Emotions from the perspective of psychobiology (Las emociones desde el punto de vista de la Psicobiología). In: M. A. Guevara-Pérez, L. Chacón-Gutiérrez, M. Hernández-González and J. A. Barradas-Bribiesca (Eds). Approaches to the Study of the Psychobiology of Behavior (Aproximaciones al estudio de la psicobiología del comportamiento). pp. 323-378. Guanajuato: Universidad de Guanajuato. ISBN 978-607-441-005-1.
Martínez, H. (2007). Alimentary behavior and hedonism (Conducta alimentaria y hedonismo.). In: Jorge Juárez (Coord.) The neurobiology of hedonism (Neurobiología del hedonismo). pp. 53-73. Mexico: Editorial El Manual Moderno. ISBN 10: 970-729-322-5.
Sanz-Martin, A. & Gumá-Díaz, E. (2007). Psychological and behavioral effects of temporal lobectomy (Efectos Psicológicos y Conductuales de la Lobectomía Temporal). In: Guevara-Pérez, M.A., Hernández-González, M., Arteaga-Silva, M., and Olvera-Cortés, E. (Eds.) Approaches to the Study of Cerebral Functionality and Behavior (Aproximaciones al Estudio de Funcionalidad Cerebral y Comportamiento). pp. 287-322.Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 978-970-764-281-2.
Sanz-Martin, A. (2005). Epilepsy and sexual dysfunctions (Epilepsia y disfunciones sexuales). In: M.A. Guevara, M. Hernández, L. Chacón, and J.A. Barradas, (Eds.) Approaches to the Study of Sexual Motivation and Performance (Aproximaciones al estudio de la motivación y ejecución sexual). Mexico: Universidad de Guanajuato. ISBN 968-864-368-8.
Gutierrez, R., Gomez-Lira, G., Vivar, C., Maqueda, J., Ramirez, M., Lamas, M., Trevino, M. & Romo-Parra, H. (2004). Kindling the gabaergic phenotype of the glutamatergic granule cells. Kindling 6:71-79. Kluwer Academic/Plenum Publishers New York, NY 10013, U.S.A. ISBN 978-0-387-24380-1.
Sanz-Martin, A. (2004). The relation between the affective and psychiatric symptoms of temporal lobe epilepsy and the prefrontal cortex (Relación entre los síntomas afectivos y psiquiátricos de la epilepsia del lóbulo temporal con la corteza prefrontal). In: M.A. Guevara, M. Hernández, and P. Duran (Eds.) Some Approaches to the Study of the Prefrontal Cortex in Mexico (Algunas aproximaciones al estudio de la corteza prefrontal en México). pp. 237-257. Mexico: Universidad de Guadalajara. ISBN 970-27-0556-8.
Martínez, H. (2002). Rewards, punishments and incentives: Classic conditioning. (Recompensas, Castigos e incentivos: Condicionamiento Clásico.). In: M. Hernández (Coord.), Animal and Human Motivation (Motivación animal y humana). pp. 189-203, Mexico: Editorial El Manual Moderno.
Martínez, H. (2002). Rewards, punishments and incentives: Operant conditioning. (Recompensas, Castigos e incentivos: Condicionamiento Operante). In: M. Hernández, (Coord.), Animal and Human Motivation (Motivación animal y humana). pp. 205-218, Mexico: Editorial El Manual Moderno.
Martínez, H. (2002). Intrinsic rewards. (Las recompensas intrínsecas.). In: M. Hernández, (Coord.), Animal and Human Motivation (Motivación animal y humana). pp. 249-259, Mexico: Editorial El Manual Moderno.
Martínez, H. & Tonneau, F. (2002). Complex human behavior. (Conducta humana compleja). In: E. Ribes (Coord.), The Psychology of Learning (Psicología del Aprendizaje). pp. 169-190. Mexico. Editorial El Manual Moderno.
Martínez, H. (2001). Studies on transference in human behavior. (Estudios sobre transferencia en comportamiento humano). In: G. Mares and Y. Guevara (Eds.), Advances in experimental psychology (Avances en psicología experimental). pp. 37-58. Mexico: Editorial UNAM. ISBN 968-36-7714-2
Martínez, H. & Ribes, E. (1997). The teaching-research relationship as a basis for a post-graduate program. (La relación docencia-investigación como base de un programa de posgrado.). In: S. Rodríguez (Ed.), Psychology in Mexico today: research topics (La psicología en México hoy: tópicos de investigación), Querétaro, México: Universidad de Querétaro. ISBN 968-845-198-3, 21-38.
Juárez, J. (1994). Voluntary alcohol consumption in groups of green monkeys. (Consumovoluntario de alcohol en grupos de monos verdes) In: The use of primates in the area of health. Complete publication in the memories of the course organized. (El uso de los primates en el área de la salud. Publicación en extenso en las memorias del curso organizado). Dirección General de Capacitación y Desarrollo, Secretaría de Salud.
Carmona, J., Martínez, H., Concepción Cruces & Francisco Balbuena (1993). Self-modelling and choice (Automoldeamiento y elección.). In: José Blancat and col., (Compilers), Studies of psychology: first investigations (Estudios de psicología: primeras investigaciones). pp. 129-136. Seville, Spain: Editorial Kronos. ISBN84-88620-52-7.